Dla rodzica - adaptacja
Początek pobytu w żłobku, czyli okres adaptacji do nowych warunków jest dla każdego dziecka sytuacją trudną. Maluch trafia do nieznanego pomieszczenia, śpi w obcym łóżeczku i zajmują się nim „ciocie”, którym jeszcze nie ufa. Najważniejszym powodem frustracji jest nieobecność najbliższych mu osób. Wszystko to sprawia, że dziecko czuje się porzucone, zagrożone, nieszczęśliwe. Naturalne jest więc, że w okresie adaptacji większość dzieci niemal przy każdym rozstaniu reaguje płaczem. Jak możemy dziecku pomóc?
![](https://wloska.akademiamaluchabp.pl/wp-content/uploads/2021/06/prawo.png)
![](https://wloska.akademiamaluchabp.pl/wp-content/uploads/2021/06/prawo.png)
Początek pobytu w żłobku, czyli okres adaptacji do nowych warunków jest dla każdego dziecka sytuacją trudną. Maluch trafia do nieznanego pomieszczenia, śpi w obcym łóżeczku i zajmują się nim „ciocie”, którym jeszcze nie ufa. Najważniejszym powodem frustracji jest nieobecność najbliższych mu osób. Wszystko to sprawia, że dziecko czuje się porzucone, zagrożone, nieszczęśliwe. Naturalne jest więc, że w okresie adaptacji większość dzieci niemal przy każdym rozstaniu reaguje płaczem. Jak możemy dziecku pomóc?
![](https://wloska.akademiamaluchabp.pl/wp-content/uploads/2021/06/lewo.png)
Ważne jest, aby osoba przyprowadzająca dziecko do żłobka potrafiła kontrolować własne zachowania. Jeśli jest spokojna, potrafi opanować własne uczucia związane z sytuacją rozstania się z dzieckiem, łatwiej wchodzi ono do grupy. Jeśli rodzice są zdenerwowani przy rozstaniu, odczuwają niepokój, dziecko wyczuwa takie emocje i zaczyna bać się jeszcze bardziej. Pozytywne nastawienie do żłobka – nigdy nie rozmawiajmy o negatywnych aspektach żłobkowego życia przy dziecku, ponieważ budzi to uczucie niepokoju. Dobrze jest po odebraniu ze żłobka porozmawiać z dzieckiem o tym, co robiło, z kim się bawiło, jakie zabawki były.
![](https://wloska.akademiamaluchabp.pl/wp-content/uploads/2021/06/lewo.png)
Ważne jest, aby osoba przyprowadzająca dziecko do żłobka potrafiła kontrolować własne zachowania. Jeśli jest spokojna, potrafi opanować własne uczucia związane z sytuacją rozstania się z dzieckiem, łatwiej wchodzi ono do grupy. Jeśli rodzice są zdenerwowani przy rozstaniu, odczuwają niepokój, dziecko wyczuwa takie emocje i zaczyna bać się jeszcze bardziej. Pozytywne nastawienie do żłobka – nigdy nie rozmawiajmy o negatywnych aspektach żłobkowego życia przy dziecku, ponieważ budzi to uczucie niepokoju. Dobrze jest po odebraniu ze żłobka porozmawiać z dzieckiem o tym, co robiło, z kim się bawiło, jakie zabawki były. rozstaniu, testując naszą wytrzymałość, jednak gdy znajdzie się na sali, wśród innych dzieci i zobaczy tyle ciekawych zabawek, płacz szybko mija.
Jeśli rodzice nie widzą nic strasznego i złego, jeśli nie płaczą razem z dzieckiem, a zachowują pogodę i opanowanie, wtedy i dziecku łatwiej będzie zaakceptować nową sytuację w jakiej się znalazło. Atmosfera towarzysząca wchodzeniu i wychodzeniu ze żłobka, także nie jest bez znaczenia. Starajmy się unikać pośpiechu, szarpania przy ubieraniu, aby nasza pociecha nie kojarzyła żłobka z negatywnymi doświadczeniami.
Czas w jakim dziecko przebywa poza domem jest bardzo ważnym czynnikiem. Nie wolno zostawiać go w żłobku na ponad 9 godzin, a tym bardziej jeszcze dłużej. Jeżeli istnieje jakakolwiek możliwość należy przychodzić po dziecko jak najwcześniej (w okresie adaptacji najpóźniej tuż po obiedzie). Im krócej pozostaje ono w żłobku w ciągu dnia, tym szybciej zaadaptuje się do nowego otoczenia. Skracanie pobytu nie oznacza pozostawiania go czasami w domu, nawet jeśli istnieje taka możliwość.
Dziecko należy przyprowadzać codziennie. Chodzenie „w kratkę” bardzo utrudnia dziecku przyzwyczajenie się do opiekunek i rówieśników. Po powrocie do domu znajdźmy czas dla dziecka. Spokojne, wyciszające zabawy ukoją jego nadwyrężony układ nerwowy. Żłobkowicz przebywa kilka godzin w dużej, gwarnej grupie i potrzebuje spokoju. Spacer, czytanie książek, rozmowy, indywidualna zabawa będą lepszym sposobem na spędzenie czasu niż pójście na hałaśliwy plac zabaw.(maluch będzie miał niedosyt kontaktów indywidualnych i musimy mu to zapewnić).
Zapoznajmy się z planem dnia obowiązującym w żłobku i wprowadźmy go wcześniej w swoim domu. Dzięki takiemu zabiegowi dziecku dużo łatwiej będzie dostosować się do żłobkowego cyklu dnia.
- Dzień przed żłobkowym debiutem: Spakuj wieczorem wszystkie potrzebne rzeczy. Jeśli dziecko jest wystarczająco duże wspólnie wybierzcie ubranko. Powiedz mu, że jutro wstanie i spędzi dzień w żłobku.
- Ranek, pierwszy dzień: Lepiej wstać trochę wcześniej i przygotować dziecku śniadanie.